XXVII Konkurs o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka: najlepsi krytycy wyłonieni

Informacja nadesłana
https://www.filmweb.pl/news/XXVII+Konkurs+o+Nagrod%C4%99+im.+Krzysztofa+M%C4%99traka%3A+najlepsi+krytycy+wy%C5%82onieni-155404
XXVII Konkurs o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka: najlepsi krytycy wyłonieni
źródło: Getty Images
autor: Joe Giddens
Poznaliśmy laureatów XXVII Konkursu o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka, wyróżniającego krytyczki i krytyków piszących o kinie. Jury, w składzie którego znaleźli się Klara Cykorz, Igor Kierkosz, Joanna Najbor, Anna Osmólska-Mętrak (przewodnicząca), Klaudia Rachubińska, Jakub Socha, Marcin Stachowicz, Urszula Śniegowska (MFF mBank Nowe Horyzonty) oraz Janusz Zaorski, postanowiło przyznać następujące nagrody:  

Grand Prix
Alicja Nowacka – za anarchistycznego ducha, prawdziwą przygodę formalną i opowieści o bardzo różnych praktykach bycia w kinie i wobec kina – o filmowym towarzyszeniu społecznej zmianie, szaleńczej kinofilii dorosłego twórcy i nieprzewidywalnej kinofilii dziecięcej, wrażliwej i różnorodnej.

II nagroda
Maciej Roch Satora – za zaproszenie czytelników na meandryczny spacer po zakamarkach kina i wspomnień o kinie, za uważność na to, co może się wydarzyć tylko na ekranie i wobec ekranu, a także za pełne wrażliwości spojrzenie na film jako spotkanie lub pretekst do spotkania, jako przestrzeń pamięci i wehikuł nawiedzeń.

III nagroda Ex Aequo
Łukasz Kiełpiński – za świetnie przygotowany, wnikliwy i inteligentny zestaw trzech tekstów, które w nieoczywisty sposób układają się w całość. Autor śledzi współczesne neurozy, lęki, traumy, opisuje Zagładę, rynki finansowe, tych, którzy próbują wypisać się z gry, odwiedza Polskę, Stany, Japonię. Krytyka filmowa, którą uprawia Kiełpiński, to fascynująca opowieść o współczesnym świecie.

Aleksy Wójtowicz – za bystre, śmiałe, a czasem ryzykownie brawurowe pisanie, któremu jest równie wygodnie w popowych i niszowych rejestrach tematycznych; za przypomnienie, że krytyka filmowa nie musi stronić od ciętego języka, jeśli pozostaje przy tym tak rzetelną i erudycyjną robotą.

Jury postanowiło przyznać następujące wyróżnienia:
Aleksander Borszowski – za tekst "Nazywać się Khan, nazywać się Tom" – błyskotliwe i odświeżające spojrzenie na mechanizm produkcji gwiazd, subtelną krytykę nadmiernego przywiązania do poglądu, że kultura zaczyna się i kończy w USA.

Bogna Goślińska – za uważny na detal i pełen językowej elegancji tekst „Pamiątka z urodzin”, w którym opowieść o młodzieńczym wyobcowaniu staje się przyczynkiem do refleksji na temat natury pamięci i dziecięcych doświadczeń w najnowszym kinie fabularnym.

Maciej Kędziora – za udany krytyczny manifest o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości polskiego kina w tekście „Czy uśmiechnięte kino będzie liberalne?”.

Łukasz Mańkowski – za dostrzeganie siły w kruchości oraz bogactwa znaczeń w tym, co z pozoru nieistotne i obce, a także za umiejętność łączenia doświadczeń zwierząt człowieczych i nie-człowieczych w ciasne eseistyczne sploty, które wcale nie potrzebują akademickiego żargonu, żeby zaprosić nas do wspólnoty istot omotanych światłami wielkiego ekranu w tekście „Ciem-ności. Jakie historie opowiada nam obecność ćmy?”.

Kacper Rydzewski – za tekst „Uprawiać pamięć”, zakorzenioną w detalach, prowokującą refleksję wokół Strefy interesów Jonathana Glazera, tyleż niewygodną, co wzywającą do inspirującego sporu.

Głównymi organizatorami konkursu są Anna Osmólska-Mętrak i Janusz Zaorski (fundatorzy Grand Prix, rzeźby Adama Myjaka) oraz Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, które funduje wszystkie nagrody finansowe, a także gości konkurs na MFF mBank Nowe Horyzonty we Wrocławiu, gdzie w lipcu 2024 r. odbędzie się uroczysta ceremonia wręczenia nagród oraz pokaz wybranego przez Laureatkę filmu.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones